فيسبوک اعلام کرد که با ادعاي دروغين پيرامون درمان ويروس کرونا و هر اطلاعاتي مرتبط با بحران بهداشتي اخير، مقابله خواهد کرد. ويروس کرونا اکنون در مرحلهي گسترش جهاني قرار دارد و هر روز بر تعداد قربانيان آن افزوده ميشود. قرار گرفتن اين موضوع در صدر اخبار جهان، گسترش اطلاعات غلط را نيز در فضاي آنلاين بههمراه دارد.
غول شبکههاي اجتماعي، محتواهايي با ادعاي دروغ يا تئوريهاي توطئه پيرامون ويروس کرونا را پاک ميکند. سازمانهاي پيشگام جهاني صنعت سلامت، وظيفهي برچسبگذاري و شناسايي محتواي دروغين را برعهده دارند؛ محتوايي که درصورت گسترش، براي افرادي که آن را باور ميکنند، خطراتي جدي بههمراه خواهد داشت. کانگ زينگ جين، مدير بخش سلامت فيسبوک، در يک پست وبلاگي خبر از تصميم شرکت داد و رويکرد فيسبوک را دراينزمينه جدي توصيف کرد.
جين ميگويد محتوايي از شبکهي اجتماعي فيسبوک و سرويسهاي زيرمجموعه حذف ميشود که روشهاي پيشگيري و درمان غير اصولي را شرح ميدهند. بهعلاوه محتوايي که اطلاعات غلطي را پيرامون منابع درماني و سلامتي ادعا کند نيز حذف خواهد شد. آنها رويکردهاي بررسي حقيقت و نظارت را بر اينستاگرام نيز توسعه خواهند داد که يکي از شبکههاي اجتماعي زيرمجموعهي مهم محسوب ميشود. جين در ادامه توضيح ميدهد، از اين به بعد کاربراني که روي هشتگهاي مرتبط با ويروس کرونا کليک ميکنند، ابتدا با پنجرهي پاپآپي حاوي اطلاعات صحيح و کاربردي روبهرو خواهند شد.
غول شبکههاي اجتماعي تصميم دارد تا منابع معتبر محتوايي را در انتشار اخبار پيرامون ويروس کرونا، اولويتدهي کند. آنها به سازمانهاي منتخب امکان ميدهند تا تبليغات رايگان را در مسير آموزش مردم در ارتباط با ويروس، در پلتفرم منتشر کنند. همچنين پستهايي که با اصول متخصصان سلامت همسو هستند و اطلاعات مفيدتري ارائه ميکنند، به بالاي فيد خبري کاربران منتقل ميشوند.
مدير بخش سلامت فيسبوک در ادامهي پست وبلاگي خود شرح ميدهد که هنوز همهي راهکارهاي پيشگيرانه در کل پلتفرم اجرا نشدهاند. او دراينباره ميگويد:
براي ارائهي همهي راهکارها در کل پلتفرمها نياز به زمان داريم تا درنهايت روشهاي اجرايي خود را توسعه دهيم. اکنون روي ادعاهايي متمرکز هستيم که براي ايجاد حس دلسردي در ارتباط با درمان يا اقدامهاي پيشگيرانه منتشر ميشوند.
تصميم فيسبوک آخرين اقدام سيليولي براي مقابله با محتواي دروغين پيرامون بحران کرونا محسوب ميشود. تاکنون 14000 نفر در سرتاسر جهان به اين ويروس مبتلا شدهاند و بيش از 300 نفر نيز در چين جان خود را از دست دادهاند. سازمان سلامت جهاني (WHO) چند روز پيش شيوع کرونا را يک وضعيت اورژانسي سلامت در سطح بينالمللي عنوان کرد.
توييتر و گوگل قبلا تلاشهايي براي هدايت کاربران خود به منابع معتبر براي دريافت اطلاعات پيرامون ويروس کرونا انجام دادهاند. گوگل اعلام کرد وقتي کاربران براي دريافت اطلاعات پيرامون ويروس در پلتفرم جستوجو کنند، ابتدا يک پيام اختصاصي با جديدترين جزئيات از سازمان WHO به آنها نمايش داده ميشود.
يوتيوب که تحت مالکيت گوگل قرار دارد، اعلام کرد که در صورت جستوجوي کاربران پيرامون ويروس کرونا، ويدئوهايي از منابع معتبر را در اولويت بالاتر به آنها نمايش ميدهد. در بيانيهي شرکت گفته شد که در نتايج جستوجو و پنلهاي پيشنهاد ويدئوي بعدي، بهصورت اختصاصي به کاربران مورد اعتماد مانند متخصصان سلامت عمومي يا رسانههاي معتبر اشاره خواهد شد.
توييتر هم اقدامهايي براي جلوگيري از گسترش اطلاعات غلط پيرامون ويروس کرونا انجام داد. کاربراني که در اين شبکهي اجتماعي بهدنبال اطلاعات پيرامون ويروس باشند، ابتدا به کانالهاي رسمي هدايت ميشوند که اطلاعات دقيقي پيرامون بيماري ارائه ميکنند. بهعنوان مثال، کاربران ايالات متحده به کانال Centers for Disease Control and Prevention هدايت ميشوند و در يک تيتر بزرگ نيز نوشته ميشود: «حقايق را بدانيد». توييتر، کمپين اطلاعرساني دقيق خود را در 15 منطقه ازجمله ايالات متحده، بريتانيا، هنگکنگ، سنگاپور و استراليا اجرا ميکند و بهزودي مناطق بيشتري را تحت پوشش قرار ميدهد.
توييتر در روز چهارشنبهي گذشته خبر از انتشار 15 ميليون توييت پيرامون ويروس کرونا داد که قطعا افزايش هم خواهد داشت. سخنگوي شرکت در مصاحبهاي اعلام کرد که تاکنون افزايش قابلتوجه يا هدايتشدهي اطلاعات غلط در پلتفرم ديده نشده است، اما بههرحال آنها با هوشياري کامل در ارتباط با موضوع عمل خواهند کرد.
اقدام شبکههاي اجتماعي در هفتهي گذشته پيرامون جلوگيري از انتشار محتواي غلط، قابلتوجه و ارزشمند محسوب ميشود؛ خصوصا باتوجه به اينکه اخيرا اکثر آنها بهخاطر گسترش محتواي دروغين، انتقادهاي شديدي را متحمل شدهاند. فيسبوک که اکنون ادعاي 2/5 ميليارد کاربر ماهانه در شبکهي اصلي و مجموع 2/9 ميليارد کاربر ماهانه در همهي شبکههاي تحت مالکيت دارد، مشکلات متعددي را در جلوگيري از انتشار محتواي غلط پيرامون کشف واکسنها تجربه ميکند.
CNN سال گذشته گزارش داد، محتواي غلط پيرامون واکسيناسيون توسط حسابهاي کاربري منتقد اين اقدام درماني بهوفور در اينستاگرام منتشر ميشوند. شرکت بلافاصله تصميم گرفت تا محتواي بيشتري را باهشتگهاي مرتبط با اطلاعات غلط واکسيناسيون مسدود کند. اينستاگرام ادعا ميکند که ارتشي از کارمندان ناظر بر حقيقت محتوا دارد که ادعاهاي دروغين را شناسايي و حذف ميکنند. بااينحال گزارشهاي اخير نشان ميدهد که هنوز جستوجو پيرامون واکسيناسيون در اينستاگرام، صفحاتي را با اطلاعات غلط و خطرناک نمايش ميدهد. فيسبوک هيچ اظهارنظري پيرامون اين ادعا نداشته است.
اقدام شبکههاي اجتماعي براي جلوگيري از گسترش محتواي غلط پيرامون يک بحران جهاني، اهميت نقش آنها را در عصر اطلاعات بيشازپيش نشان ميدهد. بههرحال اين شبکهها امروز کانالهاي اصلي اطلاعرساني هستند و درصورت عدم اجراي راهکارهاي پيشگيرانه، خسارتهاي احتمالي، گستردگي بهاندازهي کل جهان خواهد داشت.
منبع : زوميت
درباره این سایت